Bu hafta bir Azerbaycan yolcu uçağının ölümcül kazası (suçlu olduğundan şüphelenilen Rus hava savunması), Ukrayna'daki savaşın pek az fark edilen bir yönünü odağa getiriyor: Rusya'nın derinliklerine kadar uzanan bir savaş bölgesi.
Ukrayna aylardır, güney ve doğu Ukrayna'daki ön hatlardan yüzlerce kilometre uzaktaki Rus hedeflerini vurmak için yerli teçhizatlı insansız hava araçlarını kullanıyor ve genellikle yakıt depolarını ve askeri hava alanlarını hedef alıyor.
Kremlin bu saldırıları hafife alma eğiliminde ve bazen ortaya çıkan büyük patlamalar için ikna edici olmayan açıklamalar yapma geçmişine sahip.
Cuma günü Rus yetkililer, Ukrayna insansız hava araçlarının Rusya'nın Çeçenya Cumhuriyeti'nin başkenti Grozni'yi hedef aldığını ve içinde 67 kişi bulunan bir Azerbaycan ticari uçağının çarşamba günü oraya inmeye çalıştığını kabul etti.
Rusya, o sırada kendi hava savunmasının devreye girip girmediği konusunda hiçbir şey söylemedi, ancak havacılık uzmanları, muhtemelen Pantsir füze sisteminden gelen bir Rus karadan havaya mermisinin sivil uçağa şarapnel püskürterek kritik uçuşu mahvetmiş olabileceğini söyledi. sistemler.
Vagif Mamishev, uçak kazasında hayatını kaybedenlerin anısına Rusya'nın St. Petersburg kentindeki Azerbaycan Konsolosluğu'na çiçek bıraktı.
(Dmitri Lovetsky / Associated Press)
Azerbaycan'ın başkenti Bakü'den kalkan uçak Çeçenistan'dan Kazakistan'a, Hazar Denizi'ne düştü. Azerbaycanlı yetkililer, 38 kişinin öldüğünü, 29 kişinin ise yaralı olarak kurtulduğunu söyledi.
Azerbaycan'ın diğer birçok eski Sovyet cumhuriyetinden farklı olarak Moskova ile dostane bağları var. Rusya'yı doğrudan suçlamaktan kaçınsa da bir açıklama talep etti. Rusya Cuma günü, kazaya neyin sebep olduğuna dair yorum yapmadan önce kapsamlı bir soruşturma yapılması gerektiğini tekrarladı.
İşte ölümcül uçağın düşürülmesinin arka planı ve bunun bölgedeki ve ötesindeki yansımaları:
Rusya'nın sorumlu olduğu teorisini destekleyen şey nedir?
Cuma günü Beyaz Saray ulusal güvenlik sözcüsü John Kirby gazetecilere verdiği demeçte, ilk belirtilerin “kesinlikle bu jetin Rus hava savunma sistemleri tarafından düşürülme ihtimaline işaret edeceğini” söyledi. Ancak devam eden soruşturmaya işaret ederek daha fazlasını söylemeyi reddetti.
Rusya ilk etapta kazanın bir kuş sürüsüne çarpmadan kaynaklandığını, kötü hava koşullarının uçuşun yönünün değişmesinde rol oynadığını iddia etmişti. Ancak Azerbaycan'daki hükümet yanlısı medyanın yetkililerin olaydan Rus füzesinin sorumlu olduğuna inanıldığını aktarmasıyla şüpheler hızla ortaya çıktı. Cuma günü, Azerbaycan hükümet bakanı Rashad Nabiyev ilk kez kamuoyuna, ilk belirtilerin uçağın düşürülmesinin bir silahın dış etkisinden kaynaklandığı yönünde olduğunu söyledi.
Hayatta kalanların ifadeleri, uzman analizleri ve uçağın uçuşun son düzensiz anlarında yolcular tarafından çekilen cep telefonu görüntüleri, uçağın yoğun sis altında alçalırken vurulduğunu gösteriyor. Uzmanlar, Embraer 190'ın kuyruk bölümünün, büyük olasılıkla bir hava savunma sistemi tarafından dışarıdan yapılmış gibi görünen deliklerle dolu olduğunu söyledi.
Azerbaycan Havayolları kazayı belirsiz “fiziksel ve teknik müdahaleden” sorumlu tuttu.
Eğer Rusya sorumluysa Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in hükümeti sorumlu tutulacak mı?
Bu belirsiz. Rusya, 2014 yılında Malezya Havayolları'na ait 17 sefer sayılı uçağın Rusya destekli ayrılıkçılar tarafından kontrol edilen Doğu Ukrayna'nın bir bölgesinde Rus karadan havaya füzesi tarafından düşürülmesinin sorumluluğunu hiçbir zaman kabul etmedi. Gemideki 298 kişinin tamamı öldürüldü. 2022'de bir Hollanda mahkemesi, iki Rus'u ve Ukraynalı bir Rusya destekçisini rollerinden dolayı gıyaben mahkum etti.
Azerbaycan, askeri işler de dahil olmak üzere birçok konuda Rusya ile işbirliği yapıyor. Müfettişleri kaza soruşturmasında yer alıyor ve yanıt istediklerini açıkça belirttiler.
Ukrayna neden Çeçenistan'daki hedefleri vuruyordu?
İşgalci Rus kuvvetlerine karşı mücadelede yavaş ama amansız bir şekilde toprak kaybeden Ukrayna, Moskova, Kursk ve Belgorod bölgeleri de dahil olmak üzere Rusya'nın geniş bir bölgesine ve Tataristan bölgesindeki Kazan'a kadar uzanan geniş bir bölgeye drone saldırılarıyla karşılık verdi. Ukrayna içindeki ön hatlardan 600 mil uzakta.
Ukrayna'nın daha önce de hedef aldığı Çeçenistan'ın da bulunduğu Kuzey Kafkasya da bir o kadar uzakta. Çeçen diktatör Ramzan Kadirov'un komutasındaki birlikler, Rusya'nın Şubat 2022'deki geniş çaplı işgalinin ilk günlerinden itibaren savaşın içindeydi ve güçlerinin Ukraynalı sivillere karşı birçok zulme karıştığı görüldü.
Cuma günü, uçağın vurulduğu sırada Grozni bölgesine Ukrayna insansız hava araçları tarafından bir saldırının sürdüğünü söyleyen Rusya, Ukrayna'nın herhangi bir başarılı saldırısını kabul etmedi. Ancak bölgede çok sayıda ulusal muhafız ve diğer askeri üsler var. Ukrayna, Rusya içindeki insansız hava aracı saldırılarını normalde kabul etmiyor ancak uçağın düşürülmesinden Rusya'nın sorumlu olduğunu söyledi.
Yabancı havayolları Rusya'ya uçuşları kısıtlayacak mı?
Bu zaten oluyor ve savaşın başlangıcından bu yana Rusya'nın izolasyonunun derinleştiğine işaret ediyor. İsrail havayolu El Al, kazanın ardından Moskova'ya uçuşları askıya alacağını söyledi. Felaketle sonuçlanan uçuşun operatörü Azerbaycan Havayolları, Grozni ve Rusya'nın diğer dokuz şehrine uçuşları durdurduğunu söyledi. Kazakistan'ın amiral gemisi havayolu Qazaq Air, Rusya'nın Yekaterinburg şehrine giden ana rotadaki hizmetlerini askıya aldı.
Biden yönetimi geçmişte Rusya'daki Ukrayna saldırıları hakkında ne söylemişti?
Şu anda görevdeki son haftalarında olan Başkan Biden, geçtiğimiz günlerde Ukrayna'nın ABD tarafından sağlanan füzeleri kullanarak Rusya'ya daha derin saldırı yapmasına izin verdi; bu, seçilen Başkan Donald Trump'ın “aptalca” olarak nitelendirdiği ve iptal edebileceği bir izin.
Ancak bu tür saldırılar, Moskova'nın dengesini bozmak için Ukrayna'nın kullanabileceği nispeten az sayıdaki araçtan biri olan Ukrayna'nın insansız hava aracı saldırısından ayrı. Rus füzeleri, Noel Günü'nde Ukrayna'nın başkenti Kiev ve diğer şehirlere düzenlenen büyük saldırı da dahil olmak üzere Ukrayna şehirlerini vuruyor.
Ukrayna aylardır, güney ve doğu Ukrayna'daki ön hatlardan yüzlerce kilometre uzaktaki Rus hedeflerini vurmak için yerli teçhizatlı insansız hava araçlarını kullanıyor ve genellikle yakıt depolarını ve askeri hava alanlarını hedef alıyor.
Kremlin bu saldırıları hafife alma eğiliminde ve bazen ortaya çıkan büyük patlamalar için ikna edici olmayan açıklamalar yapma geçmişine sahip.
Cuma günü Rus yetkililer, Ukrayna insansız hava araçlarının Rusya'nın Çeçenya Cumhuriyeti'nin başkenti Grozni'yi hedef aldığını ve içinde 67 kişi bulunan bir Azerbaycan ticari uçağının çarşamba günü oraya inmeye çalıştığını kabul etti.
Rusya, o sırada kendi hava savunmasının devreye girip girmediği konusunda hiçbir şey söylemedi, ancak havacılık uzmanları, muhtemelen Pantsir füze sisteminden gelen bir Rus karadan havaya mermisinin sivil uçağa şarapnel püskürterek kritik uçuşu mahvetmiş olabileceğini söyledi. sistemler.
Vagif Mamishev, uçak kazasında hayatını kaybedenlerin anısına Rusya'nın St. Petersburg kentindeki Azerbaycan Konsolosluğu'na çiçek bıraktı.
(Dmitri Lovetsky / Associated Press)
Azerbaycan'ın başkenti Bakü'den kalkan uçak Çeçenistan'dan Kazakistan'a, Hazar Denizi'ne düştü. Azerbaycanlı yetkililer, 38 kişinin öldüğünü, 29 kişinin ise yaralı olarak kurtulduğunu söyledi.
Azerbaycan'ın diğer birçok eski Sovyet cumhuriyetinden farklı olarak Moskova ile dostane bağları var. Rusya'yı doğrudan suçlamaktan kaçınsa da bir açıklama talep etti. Rusya Cuma günü, kazaya neyin sebep olduğuna dair yorum yapmadan önce kapsamlı bir soruşturma yapılması gerektiğini tekrarladı.
İşte ölümcül uçağın düşürülmesinin arka planı ve bunun bölgedeki ve ötesindeki yansımaları:
Rusya'nın sorumlu olduğu teorisini destekleyen şey nedir?
Cuma günü Beyaz Saray ulusal güvenlik sözcüsü John Kirby gazetecilere verdiği demeçte, ilk belirtilerin “kesinlikle bu jetin Rus hava savunma sistemleri tarafından düşürülme ihtimaline işaret edeceğini” söyledi. Ancak devam eden soruşturmaya işaret ederek daha fazlasını söylemeyi reddetti.
Rusya ilk etapta kazanın bir kuş sürüsüne çarpmadan kaynaklandığını, kötü hava koşullarının uçuşun yönünün değişmesinde rol oynadığını iddia etmişti. Ancak Azerbaycan'daki hükümet yanlısı medyanın yetkililerin olaydan Rus füzesinin sorumlu olduğuna inanıldığını aktarmasıyla şüpheler hızla ortaya çıktı. Cuma günü, Azerbaycan hükümet bakanı Rashad Nabiyev ilk kez kamuoyuna, ilk belirtilerin uçağın düşürülmesinin bir silahın dış etkisinden kaynaklandığı yönünde olduğunu söyledi.
Hayatta kalanların ifadeleri, uzman analizleri ve uçağın uçuşun son düzensiz anlarında yolcular tarafından çekilen cep telefonu görüntüleri, uçağın yoğun sis altında alçalırken vurulduğunu gösteriyor. Uzmanlar, Embraer 190'ın kuyruk bölümünün, büyük olasılıkla bir hava savunma sistemi tarafından dışarıdan yapılmış gibi görünen deliklerle dolu olduğunu söyledi.
Azerbaycan Havayolları kazayı belirsiz “fiziksel ve teknik müdahaleden” sorumlu tuttu.
Eğer Rusya sorumluysa Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in hükümeti sorumlu tutulacak mı?
Bu belirsiz. Rusya, 2014 yılında Malezya Havayolları'na ait 17 sefer sayılı uçağın Rusya destekli ayrılıkçılar tarafından kontrol edilen Doğu Ukrayna'nın bir bölgesinde Rus karadan havaya füzesi tarafından düşürülmesinin sorumluluğunu hiçbir zaman kabul etmedi. Gemideki 298 kişinin tamamı öldürüldü. 2022'de bir Hollanda mahkemesi, iki Rus'u ve Ukraynalı bir Rusya destekçisini rollerinden dolayı gıyaben mahkum etti.
Azerbaycan, askeri işler de dahil olmak üzere birçok konuda Rusya ile işbirliği yapıyor. Müfettişleri kaza soruşturmasında yer alıyor ve yanıt istediklerini açıkça belirttiler.
Ukrayna neden Çeçenistan'daki hedefleri vuruyordu?
İşgalci Rus kuvvetlerine karşı mücadelede yavaş ama amansız bir şekilde toprak kaybeden Ukrayna, Moskova, Kursk ve Belgorod bölgeleri de dahil olmak üzere Rusya'nın geniş bir bölgesine ve Tataristan bölgesindeki Kazan'a kadar uzanan geniş bir bölgeye drone saldırılarıyla karşılık verdi. Ukrayna içindeki ön hatlardan 600 mil uzakta.
Ukrayna'nın daha önce de hedef aldığı Çeçenistan'ın da bulunduğu Kuzey Kafkasya da bir o kadar uzakta. Çeçen diktatör Ramzan Kadirov'un komutasındaki birlikler, Rusya'nın Şubat 2022'deki geniş çaplı işgalinin ilk günlerinden itibaren savaşın içindeydi ve güçlerinin Ukraynalı sivillere karşı birçok zulme karıştığı görüldü.
Cuma günü, uçağın vurulduğu sırada Grozni bölgesine Ukrayna insansız hava araçları tarafından bir saldırının sürdüğünü söyleyen Rusya, Ukrayna'nın herhangi bir başarılı saldırısını kabul etmedi. Ancak bölgede çok sayıda ulusal muhafız ve diğer askeri üsler var. Ukrayna, Rusya içindeki insansız hava aracı saldırılarını normalde kabul etmiyor ancak uçağın düşürülmesinden Rusya'nın sorumlu olduğunu söyledi.
Yabancı havayolları Rusya'ya uçuşları kısıtlayacak mı?
Bu zaten oluyor ve savaşın başlangıcından bu yana Rusya'nın izolasyonunun derinleştiğine işaret ediyor. İsrail havayolu El Al, kazanın ardından Moskova'ya uçuşları askıya alacağını söyledi. Felaketle sonuçlanan uçuşun operatörü Azerbaycan Havayolları, Grozni ve Rusya'nın diğer dokuz şehrine uçuşları durdurduğunu söyledi. Kazakistan'ın amiral gemisi havayolu Qazaq Air, Rusya'nın Yekaterinburg şehrine giden ana rotadaki hizmetlerini askıya aldı.
Biden yönetimi geçmişte Rusya'daki Ukrayna saldırıları hakkında ne söylemişti?
Şu anda görevdeki son haftalarında olan Başkan Biden, geçtiğimiz günlerde Ukrayna'nın ABD tarafından sağlanan füzeleri kullanarak Rusya'ya daha derin saldırı yapmasına izin verdi; bu, seçilen Başkan Donald Trump'ın “aptalca” olarak nitelendirdiği ve iptal edebileceği bir izin.
Ancak bu tür saldırılar, Moskova'nın dengesini bozmak için Ukrayna'nın kullanabileceği nispeten az sayıdaki araçtan biri olan Ukrayna'nın insansız hava aracı saldırısından ayrı. Rus füzeleri, Noel Günü'nde Ukrayna'nın başkenti Kiev ve diğer şehirlere düzenlenen büyük saldırı da dahil olmak üzere Ukrayna şehirlerini vuruyor.