Çin'in elektrikli araçları küreselleşiyor. Tesla ve diğer otomobil üreticileri neden endişeli?

AMate

Global Mod
Global Mod
Taipei Tayvan –

ABD-Çin rekabetinin teknoloji üstünlüğü savaşında yeni bir parlama noktası var: elektrikli arabalar.

Şu ana kadar ABD kaybediyor.

China Passenger Car Assn.'e göre Çin, geçen yıl yurtdışında 5 milyondan fazla satışla Japonya'yı geride bırakarak dünyanın önde gelen otomobil ihracatçısı oldu. Yeni enerji araçları, bu ihracatın yaklaşık %25'ini oluşturuyordu ve bunların yarısından fazlası, Çin'in yabancı otomobil üreticileri için oynadığı geleneksel montaj rolünden farklı olarak Çinli markalar tarafından yaratıldı.

Danışmanlık firması AlixPartners'ın Asya otomotiv ve sanayi birimi başkanı Stephen Dyer, “Son üç yılda büyük bir büyüme yaşandı” dedi. “Çinli otomobil üreticilerinin pazar payının çoğunu ele geçirmesi, yabancı otomobil üreticileri için büyük bir zorluk.”

Çin'in yurt içinde ve yurt dışında hızla genişlemesi, iki süper güç arasındaki rekabet yoğunlaşırken, ABD ile Çin arasında ticaret ve ileri teknoloji konusunda bir dizi çatışmayı körükledi.

ABD'nin kendi EV endüstrisini genişletme konusunda büyük hedefleri var. 2022 itibarıyla ülkenin elektrikli otomobil satışlarının %37'sini oluşturan Kaliforniya, 2035 yılına kadar fosil yakıtlarla çalışan yeni otomobil alımlarını aşamalı olarak durdurmayı hedefliyor.

Çin'deki arz fazlası ile ilgili endişeler, satışlardaki daha geniş çaplı bir yavaşlamanın elektrikli araç üreticilerini etkilemesiyle birlikte ortaya çıktı. Tesla Pazartesi günü yaptığı açıklamada, maliyetleri azaltmak ve üretkenliği artırmak amacıyla iş gücünün yüzde 10'undan fazlasını işten çıkaracağını duyurdu.

Şirketin Ocak ayındaki son kazanç raporunda İcra Kurulu Başkanı Elon Musk, Çin markalarının rekabet gücü konusunda uyardı. Çin'in en büyük EV üreticisi olan BYD, geçen yıl otomobil satışlarında Tesla'yı geride bıraktı.

Musk, “Ticari engeller oluşturulmazsa dünyadaki diğer otomobil şirketlerinin çoğunu neredeyse yok edecekler” dedi.

Bu yıl, Manhattan Beach merkezli bir elektrikli araç girişimi olan Fisker Inc., işgücünün %15'ini işten çıkardı, hisselerini listeden çıkardı ve iflas koruması için başvurabileceğini söyledi. Apple ayrıca kısa süre önce, uzun süredir devam eden sürücüsüz elektrikli araç yapma hedefine son verdiğini duyurdu.

Çinli otomobil üreticilerinin Batılı rakiplerini kolayca yendiği alanlardan biri de, sektörün ilk yükselişini destekleyen hükümet sübvansiyonları ve genel üretimin yaklaşık üçte birini oluşturan lityum iyon piller gibi kritik minerallere ve bileşenlere ucuz erişim sayesinde fiyatlardır. Üretim maliyeti.

Trivium China danışmanlık firmasında Çin enerji politikasından sorumlu direktör yardımcısı Cory Combs, “Bu bileşenler her zaman ortalıkta bekliyordu” dedi. “Bu şeylerin bir araya gelmesi sihirli bir andı.”

Bu, 1996 yılında lityum iyon pil üretmeye ve 2005 yılında otomobil üretmeye başlayan BYD'nin başarısını mümkün kıldı.

Mart ayında BYD, Çin'deki en ucuz EV modelinin fiyatını 10.000 doların altına düşürdü. Kelley Blue Book'a göre ABD'de ortalama EV perakende fiyatı 55.343 dolar iken, tüm araçlarda bu rakam 48.247 dolardı.

Fiyatlandırma savaşları Çinli otomobil üreticilerini yurt içindeki kar marjlarını düşürmeye zorlarken, yurt dışı pazarlarda daha fazla ücret talep edebilirler ve yurt içi büyüme yavaşladığından ihracatı daha da teşvik edebilirler. Araştırma firması Gavekal Dragonomics'e göre, salgın sonrası vergi indirimlerinin kaldırılması ve toplu taşıma kullanımının artması nedeniyle Çin'deki talep azaldı.

Combs, “Özellikle daha küçük bir oyuncuysanız, daha az rekabetçi bir pazar bulma konusunda çok fazla baskı var” dedi. “Ve her pazar Çin'inkinden daha az rekabetçi.”

Her ne kadar %27,5'lik tarifeler Çinli elektrikli araçları ABD pazarının dışında tutmuş olsa da, daha ucuz modellerin sonunda Amerikalı otomobil üreticilerini baltalayabileceği korkusu yayılmaya başladı.

Amerikan İmalat İttifakı, Şubat ayında yayınladığı bir raporda, Çinli elektrikli araçların ülkeye girmesine izin verilmesinin ABD otomobil endüstrisi için “yok olma düzeyinde bir olay” olacağı konusunda uyardı. Grup ayrıca Çinli otomotiv şirketlerinin Meksika sınırında gümrük vergilerini aşabilecek tesisler inşa etme riskine de dikkat çekti.

Küresel pazar yapay olarak ucuz Çin ürünleriyle dolduğunda, Amerikan ve diğer yabancı firmaların ayakta kalabilmeleri sorgulanır hale geliyor
— Janet Yellen




Nisan ayında Çin'e yaptığı ziyaretin ardından Hazine Bakanı Janet L. Yellen, Çin'in elektrikli araç, pil ve güneş paneli üretiminde hükümet tarafından finanse edilen aşırı kapasiteye ilişkin endişelerini dile getirdi. Diğer gelişmiş ve gelişmekte olan piyasaların da bu endişeleri paylaştığını belirtti ve arz fazlasını, on yıldan fazla bir süre önce küresel ekonomiyi vuran düşük maliyetli Çin çeliği seli ile karşılaştırdı.

Yellen, “Küresel pazar yapay olarak ucuz Çin ürünleriyle dolup taştığında, Amerikan ve diğer yabancı firmaların ayakta kalabilmeleri sorgulanır hale geliyor” dedi.

Avrupa Birliği, Çin'in elektrikli araç endüstrisi tarafından kullanılan devlet sübvansiyonları ve bu tür desteklerin uluslararası ticaret yasalarını ihlal edip etmediği konusunda bir soruşturma başlattı.

Çin devlet haber ajansı, Nisan ayında yayınlanan bir makalede, ihracatın geçen yıl Çin'in EV satışlarının %12'sini oluşturduğunu belirten aşırı kapasite iddialarını geri çevirdi. Sektörün başarısını devlet sübvansiyonlarından ziyade rekabetçi fiyatlandırma ve teknolojiye bağladı.

Çin Devlet Başkanı Xi Jinping, Nisan ayında Almanya Başbakanı Olaf Scholz ile yaptığı görüşmenin ardından diğer ülkelerdeki korumacılığı kınadı ve Çin'in elektrikli araç ihracatının küresel enflasyonun hafifletilmesine ve iklim değişikliğiyle mücadeleye yardımcı olduğunu söyledi.

ABD'nin Çin'in elektrikli araç hakimiyetinin ortaya çıkışına nasıl yaklaşacağı, Kasım ayında yapılacak başkanlık seçimleri için şimdiden önemli bir konu haline geldi.

Başkan Biden, ABD'li üreticiler için elektrikli araç vergi indirimlerini içeren Enflasyonu Azaltma Yasası'nın kabul edilmesiyle yurt içi genişlemeyi teşvik etti, ancak mineralleri ve malzemeleri Çin gibi “kaygı uyandıran yabancı kuruluşlardan” tedarik ediyorlarsa bu geçerli değil. Bu arada, olası Cumhuriyetçi aday Donald Trump, elektrikli otomobil üretiminin otomotiv endüstrisindeki işleri azaltacağını iddia etti ve Biden'ın görev süresi boyunca yürürlüğe giren EV dostu politikaların geri alınması çağrısında bulundu.

Her iki partiden politikacılar, ABD pazarına girmeye çalışmaları durumunda Çin yapımı elektrikli araçlara daha da sert tarifeler uygulanmasını önerdi ve karbon emisyonlarını azaltma hedeflerinden ziyade ABD'deki işlerin korunmasına öncelik verdi.

New York merkezli danışmanlık firması Rhodium Group'un kıdemli analisti Gregor Sebastian, “Bu, Çinli şirketlerin bu maliyetleri en aza indirmek için yerel montaj operasyonları kurmasını daha da önemli hale getirecek” dedi. “Birçok şirket bekle-gör yaklaşımını benimsiyor.”

Çin otomobil ithalatı olmasa bile araçların içindeki teknoloji ABD'li yetkililerin cesaretini kırdı. Mart ayında Biden, Çin yapımı “akıllı arabalar” ve internete bağlı araçların Amerikalı kullanıcılar hakkında toplayabildiği veriler hakkında bir soruşturma başlatıldığını duyurmuştu. ABD şirketleri ile Çin'in batarya üreten devi CATL arasındaki işbirlikleri de, iki ülke arasındaki gerilimin kötüleşmesi nedeniyle daha fazla incelemeye tabi tutuldu.

Ancak Çin, mineral tedarikinde ve EV pilleri gibi kritik teknolojilerin geliştirilmesinde küresel lider konumunu sağlamlaştırmak için onlarca yıl harcadı; ABD ise geride kaldı. Bir danışmanlık firması olan Sino Auto Insights'ın kurucusu ve genel müdürü Tu Le, bunun Batılı otomobil üreticilerinin Çinli tedarikçileri tamamen devre dışı bırakmasını artık zorlaştıracağını söyledi.

Le, “Otomobil üreticileri bu on yılda uygun fiyatlı, temiz enerjili araçlar üretecekse, bunun tek yolu Çin akülerini kullanmaktır” dedi.