Nature Communications Earth & Environment dergisinde Perşembe günü yayınlanan bir araştırmaya göre, özel jetlerden kaynaklanan karbondioksit emisyonları son beş yılda %46 arttı.
Araştırmacılar, 2019 ile 2023 arasındaki özel uçuşların çoğunu temsil eden 26.000'den fazla uçağı ve 18 milyon yolculuğu analiz etti ve tüm özel jetlerin üçte ikisinden fazlasının ABD merkezli olduğunu buldu.
“Bence [the paper] UC Berkeley'de karbon ayak izi araştırmacısı ve CoolClimate Ağı yöneticisi olan ve çalışmaya dahil olmayan Christopher Jones, “gelecekteki çalışmalar için bir referans noktası olacak” dedi. “İnsanların nereye uçtukları konusunda gerçekten ilginç analizleri var… Bu gerçekten ilginç, düşündürücü bir makale.”
Araştırmacılar ayrıca uçuşlardan 291'inin 2023 COP28 iklim konferansına yönelik olduğunu ve toplamda 3.800 ton karbondioksit saldığını buldu.
Yüzyılın başında Federal Havacılık İdaresi, araştırmacıların özel jetleri takip etmesine olanak tanıyan teknolojinin öncülüğünü yaptı; ancak şimdi kurum, uçak operatörlerinin kimliklerini gizlemelerine izin veriyor ve bu da potansiyel olarak benzer çalışmaları imkansız hale getirebilir.
İsveç'teki Linnaeus Üniversitesi'nin başyazarı ve turizm araştırmaları profesörü Stefan Gössling, “Bu çalışmayı şimdi yapabildiğimiz için şanslıyız” dedi. Kapsamlı verilerin mevcut olması, Gössling ve meslektaşlarını küresel özel jet seyahatine ilişkin türünün ilk örneği olan değerlendirmeyi üstlenmeye motive etti.
ABD'nin havacılık endüstrisinde 2050 yılına kadar net sıfır sera gazı emisyonuna ulaşmayı hedeflemesiyle birlikte, çalışmanın yazarları sonuçların daha fazla düzenleme ihtiyacını gösterdiğini söylüyor.
Bununla birlikte, özel jetler toplam sera gazı emisyonlarının yalnızca yüzde bir kısmını oluşturduğundan Jones, sorunun, karbon nötr bir dünya yarışına yönelik acil bir cepheden çok, servet eşitsizliğine ilişkin ahlaki bir kaygı olduğunu söylüyor.
Jones, “Onların kişisel karbon ayak izleri… düşündüğünüz kadar büyük değil” dedi. “Bir yıl içinde ancak şu kadar yiyecek, bu kadar eşya, ev ve uçakla uçabilirsin.”
“Bu zengin bireylerin karbon ayak izini dikkate almadan ortalıkta dolaştığını düşünmek insanları çok üzüyor. Biraz ilgiyi hak ettiğini düşünüyorum ama aynı zamanda dikkatleri daha büyük sorunlardan uzaklaştırabilir” dedi.
Hava yolculuğu emisyonları orantısız bir şekilde varlıklı kesimden kaynaklanmaktadır. Premium sınıf bir koltuk, ekonomi sınıfı bir koltuğa göre beş ila dokuz kat daha fazla karbon salımından sorumludur.
Nüfusun yalnızca %0,003'ünün kullandığı özel jetler ise endüstrinin emisyonlarının neredeyse %2'sini oluşturuyor. Gössling, en kötü suçluların, yalnızca özel jet seyahati yoluyla belirli bir yılda ortalama insandan 550 kat daha fazla kirletebileceğini söylüyor.
Her ne kadar çalışma artışın nedenini değerlendirmese de, daha varlıklı bireylerin hastalığa potansiyel maruziyetten kaçınmayı umarak ticari uçuşlar yerine özel uçuşları tercih etmesi nedeniyle, COVID-19 salgınının önemli bir rol oynadığını tespit edenler oldu.
Çalışmanın yazarları ayrıca, ekonomik çıktı ve zenginlikteki sürekli büyümenin ortasında emisyonları azaltmanın özellikle zor olduğunu belirtiyor.
Uçakları karbon bazlı yakıttan vazgeçirmek, arabalara göre çok daha zor olacaktır. Şu anda piller ticari ve özel uçaklara güç sağlamak için çok ağır.
Bunun yerine FAA, bunu başarmanın daha az emisyon salan uçak teknolojisi geliştirmeyi, daha iyi hava trafiği yönetimi yoluyla yakılan yakıt miktarını azaltmayı ve sonuçta kaçınılmaz emisyonları dengelemek için karbon yakalama teknolojisine yatırım yapmayı gerektireceğini söylüyor.
Özel havacılıktan kaynaklanan emisyonlar, dünya çapındaki tüm sektörler için toplam emisyonların yalnızca küçük bir kısmını oluştursa da Gössling, ultra zenginleri hesap verebilir tutmanın hala önemli olduğunu söylüyor.
“Çok sayıda insanın şöyle dediğini duydum: 'Bu, Danimarka'nın yıllık emisyonunun yarısı bile değil. Çok küçük'' dedi.
“Fakat eğer yüzde 1'lik kesimin – ya da özel uçakla seyahat edebilen çok küçük bir kesimin – yaptığı şey konuyla alakalı değilse, o zaman elbette hiçbir şeyin konuyla alakası yok çünkü diğer herkes sadece bu küçük grubu işaret edecek ve 'Bakın, onlar benden çok daha fazla kirletiyorlar.”
Son yıllarda özel jet sahipleri ve yolcuları giderek daha fazla incelemeye tabi tutuluyor.
Pek çok ülke, hava trafik kontrolünü koordine etmek için uçakların konumlarını kamuya açık olarak yayınlamasını şart koşuyor; bu da FlightAware gibi şirketlerin ve özel vatandaşların belirli uçakların konumlarını raporlamasına ve bilim adamlarının emisyonlarını analiz etmesine olanak tanıyor.
2020'de bir lise öğrencisi, X'te, o zamanlar Twitter olarak bilinen ve Elon Musk'un özel jetini takip eden otomatik bir hesap oluşturdu. Mark Zuckerberg ve Taylor Swift için de hesaplar oluşturmaya devam etti.
Sonuç, milyarderlere yönelik sosyal medya eleştirilerinin ve aşırı seyahatleriyle ilgili meme'lerin saldırısı oldu. 2024 Super Bowl sırasında, Swift'in Tokyo'daki bir gösteriden Las Vegas stadyumuna (LAX'te bir duraklamanın ardından) iki etkinlik arasında sadece 14 saat kala yarışı sırasında X kullanıcıları dramayı takip etti.
Yeni araştırmaya göre önceki Super Bowl, Phoenix bölgesine 200 özel jet çekmişti. Cannes film festivaline neredeyse 650, FIFA Dünya Kupası'na ise 1.800'den fazla kişi katıldı.
Jetlerin birden fazla etkinlik için seyahat etmesi de alışılmadık bir durum değildi. İki Super Bowl müdavimi de COP28'e katıldı ve iklim konferansındaki 61 jet de Cannes'a gitti.
Özel jetlerin artan ilgi ve görünürlüğü yolcular arasında tepkiye neden oldu.
Hem Musk'un hem de Swift'in ekipleri, jet tracker'ların yaratıcısı Jack Sweeney'e gizliliklerini ihlal ettiği için dava açmakla tehdit etti.
Gizliliğe yönelik baskı, FAA'nın 2019'da ABD kayıtlı uçakların kimliklerini gizlemesine olanak tanıyan yeni bir özelliği tanıtmasına yol açtı.
Bu hareket, eğer özel uçak tarafından topluca benimsenirse, Gössling gibi bilim adamlarının bunun hangi model uçak olduğunu (araştırmacıların karbondioksit emisyonlarını hesaplaması için ihtiyaç duyduğu) belirlemesini engelleyebilir.
Çalışma yazarları, Nisan ayı itibarıyla, özel jet filosunun yaklaşık %1'ini temsil eden 283 uçağın kimliklerini gizlediğini söylüyor.
Ancak uçakların boya işlerini değerlendirerek, uçuş yollarını kamu programlarına göre ayarlayarak ve FAA'nın gizlilik önlemlerinde boşluklar bularak belirli uçakları ünlülerle ilişkilendiren Sweeney kararlılığını sürdürüyor. “Basitçe söylemek gerekirse, izlemeyi durdurmayacak” diye yazdı X'e.
Bülten
Daha sürdürülebilir bir Kaliforniya'ya doğru
İklim değişikliği, enerji ve çevreyi konu alan haber bültenimiz Kaynama Noktasını edinin ve sohbetin ve çözümün bir parçası olun.
E-posta adresini girin
Beni Kaydol
Zaman zaman Los Angeles Times'tan tanıtım içeriği alabilirsiniz.
Araştırmacılar, 2019 ile 2023 arasındaki özel uçuşların çoğunu temsil eden 26.000'den fazla uçağı ve 18 milyon yolculuğu analiz etti ve tüm özel jetlerin üçte ikisinden fazlasının ABD merkezli olduğunu buldu.
“Bence [the paper] UC Berkeley'de karbon ayak izi araştırmacısı ve CoolClimate Ağı yöneticisi olan ve çalışmaya dahil olmayan Christopher Jones, “gelecekteki çalışmalar için bir referans noktası olacak” dedi. “İnsanların nereye uçtukları konusunda gerçekten ilginç analizleri var… Bu gerçekten ilginç, düşündürücü bir makale.”
Araştırmacılar ayrıca uçuşlardan 291'inin 2023 COP28 iklim konferansına yönelik olduğunu ve toplamda 3.800 ton karbondioksit saldığını buldu.
Yüzyılın başında Federal Havacılık İdaresi, araştırmacıların özel jetleri takip etmesine olanak tanıyan teknolojinin öncülüğünü yaptı; ancak şimdi kurum, uçak operatörlerinin kimliklerini gizlemelerine izin veriyor ve bu da potansiyel olarak benzer çalışmaları imkansız hale getirebilir.
İsveç'teki Linnaeus Üniversitesi'nin başyazarı ve turizm araştırmaları profesörü Stefan Gössling, “Bu çalışmayı şimdi yapabildiğimiz için şanslıyız” dedi. Kapsamlı verilerin mevcut olması, Gössling ve meslektaşlarını küresel özel jet seyahatine ilişkin türünün ilk örneği olan değerlendirmeyi üstlenmeye motive etti.
ABD'nin havacılık endüstrisinde 2050 yılına kadar net sıfır sera gazı emisyonuna ulaşmayı hedeflemesiyle birlikte, çalışmanın yazarları sonuçların daha fazla düzenleme ihtiyacını gösterdiğini söylüyor.
Bununla birlikte, özel jetler toplam sera gazı emisyonlarının yalnızca yüzde bir kısmını oluşturduğundan Jones, sorunun, karbon nötr bir dünya yarışına yönelik acil bir cepheden çok, servet eşitsizliğine ilişkin ahlaki bir kaygı olduğunu söylüyor.
Jones, “Onların kişisel karbon ayak izleri… düşündüğünüz kadar büyük değil” dedi. “Bir yıl içinde ancak şu kadar yiyecek, bu kadar eşya, ev ve uçakla uçabilirsin.”
“Bu zengin bireylerin karbon ayak izini dikkate almadan ortalıkta dolaştığını düşünmek insanları çok üzüyor. Biraz ilgiyi hak ettiğini düşünüyorum ama aynı zamanda dikkatleri daha büyük sorunlardan uzaklaştırabilir” dedi.
Hava yolculuğu emisyonları orantısız bir şekilde varlıklı kesimden kaynaklanmaktadır. Premium sınıf bir koltuk, ekonomi sınıfı bir koltuğa göre beş ila dokuz kat daha fazla karbon salımından sorumludur.
Nüfusun yalnızca %0,003'ünün kullandığı özel jetler ise endüstrinin emisyonlarının neredeyse %2'sini oluşturuyor. Gössling, en kötü suçluların, yalnızca özel jet seyahati yoluyla belirli bir yılda ortalama insandan 550 kat daha fazla kirletebileceğini söylüyor.
Her ne kadar çalışma artışın nedenini değerlendirmese de, daha varlıklı bireylerin hastalığa potansiyel maruziyetten kaçınmayı umarak ticari uçuşlar yerine özel uçuşları tercih etmesi nedeniyle, COVID-19 salgınının önemli bir rol oynadığını tespit edenler oldu.
Çalışmanın yazarları ayrıca, ekonomik çıktı ve zenginlikteki sürekli büyümenin ortasında emisyonları azaltmanın özellikle zor olduğunu belirtiyor.
Uçakları karbon bazlı yakıttan vazgeçirmek, arabalara göre çok daha zor olacaktır. Şu anda piller ticari ve özel uçaklara güç sağlamak için çok ağır.
Bunun yerine FAA, bunu başarmanın daha az emisyon salan uçak teknolojisi geliştirmeyi, daha iyi hava trafiği yönetimi yoluyla yakılan yakıt miktarını azaltmayı ve sonuçta kaçınılmaz emisyonları dengelemek için karbon yakalama teknolojisine yatırım yapmayı gerektireceğini söylüyor.
Özel havacılıktan kaynaklanan emisyonlar, dünya çapındaki tüm sektörler için toplam emisyonların yalnızca küçük bir kısmını oluştursa da Gössling, ultra zenginleri hesap verebilir tutmanın hala önemli olduğunu söylüyor.
“Çok sayıda insanın şöyle dediğini duydum: 'Bu, Danimarka'nın yıllık emisyonunun yarısı bile değil. Çok küçük'' dedi.
“Fakat eğer yüzde 1'lik kesimin – ya da özel uçakla seyahat edebilen çok küçük bir kesimin – yaptığı şey konuyla alakalı değilse, o zaman elbette hiçbir şeyin konuyla alakası yok çünkü diğer herkes sadece bu küçük grubu işaret edecek ve 'Bakın, onlar benden çok daha fazla kirletiyorlar.”
Son yıllarda özel jet sahipleri ve yolcuları giderek daha fazla incelemeye tabi tutuluyor.
Pek çok ülke, hava trafik kontrolünü koordine etmek için uçakların konumlarını kamuya açık olarak yayınlamasını şart koşuyor; bu da FlightAware gibi şirketlerin ve özel vatandaşların belirli uçakların konumlarını raporlamasına ve bilim adamlarının emisyonlarını analiz etmesine olanak tanıyor.
2020'de bir lise öğrencisi, X'te, o zamanlar Twitter olarak bilinen ve Elon Musk'un özel jetini takip eden otomatik bir hesap oluşturdu. Mark Zuckerberg ve Taylor Swift için de hesaplar oluşturmaya devam etti.
Sonuç, milyarderlere yönelik sosyal medya eleştirilerinin ve aşırı seyahatleriyle ilgili meme'lerin saldırısı oldu. 2024 Super Bowl sırasında, Swift'in Tokyo'daki bir gösteriden Las Vegas stadyumuna (LAX'te bir duraklamanın ardından) iki etkinlik arasında sadece 14 saat kala yarışı sırasında X kullanıcıları dramayı takip etti.
Yeni araştırmaya göre önceki Super Bowl, Phoenix bölgesine 200 özel jet çekmişti. Cannes film festivaline neredeyse 650, FIFA Dünya Kupası'na ise 1.800'den fazla kişi katıldı.
Jetlerin birden fazla etkinlik için seyahat etmesi de alışılmadık bir durum değildi. İki Super Bowl müdavimi de COP28'e katıldı ve iklim konferansındaki 61 jet de Cannes'a gitti.
Özel jetlerin artan ilgi ve görünürlüğü yolcular arasında tepkiye neden oldu.
Hem Musk'un hem de Swift'in ekipleri, jet tracker'ların yaratıcısı Jack Sweeney'e gizliliklerini ihlal ettiği için dava açmakla tehdit etti.
Gizliliğe yönelik baskı, FAA'nın 2019'da ABD kayıtlı uçakların kimliklerini gizlemesine olanak tanıyan yeni bir özelliği tanıtmasına yol açtı.
Bu hareket, eğer özel uçak tarafından topluca benimsenirse, Gössling gibi bilim adamlarının bunun hangi model uçak olduğunu (araştırmacıların karbondioksit emisyonlarını hesaplaması için ihtiyaç duyduğu) belirlemesini engelleyebilir.
Çalışma yazarları, Nisan ayı itibarıyla, özel jet filosunun yaklaşık %1'ini temsil eden 283 uçağın kimliklerini gizlediğini söylüyor.
Ancak uçakların boya işlerini değerlendirerek, uçuş yollarını kamu programlarına göre ayarlayarak ve FAA'nın gizlilik önlemlerinde boşluklar bularak belirli uçakları ünlülerle ilişkilendiren Sweeney kararlılığını sürdürüyor. “Basitçe söylemek gerekirse, izlemeyi durdurmayacak” diye yazdı X'e.
Bülten
Daha sürdürülebilir bir Kaliforniya'ya doğru
İklim değişikliği, enerji ve çevreyi konu alan haber bültenimiz Kaynama Noktasını edinin ve sohbetin ve çözümün bir parçası olun.
E-posta adresini girin
Beni Kaydol
Zaman zaman Los Angeles Times'tan tanıtım içeriği alabilirsiniz.