Ukrayna'nın Odesa kentinde pastel saraylar tehlikede ama kara mizah gelişiyor

AMate

Global Mod
Global Mod
ODESA, Ukrayna —

Serin bir bahar sabahı, eski imparatorluk şehri Odesa'daki suyla yıkanmış ışıklarla yıkanmış pastel saraylar, bir başka Rus füze saldırısının gök gürültüsü havayı doldurdu.

6 Mart'taki patlama, konuk Yunanistan başbakanı Kyriakos Mitsotaki ile birlikte ülkenin ana tersanesini gezen Ukrayna Devlet Başkanı Volodymyr Zelensky'yi taşıyan konvoyun birkaç yüz metre yakınında gerçekleşti.

Bu yakın bir karardı, ancak Ukraynalı yetkililer büyük olasılıkla iki liderin hedef olmadığını söyledi. Ukraynalıların “büyük savaş” olarak adlandırdığı ve Rusya'nın Şubat 2022'deki topyekün işgaliyle ateşlenen diğer pek çok saldırı gibi, saldırı da yüzyıllardır stratejik bir ödül olan Odesa limanını hedef alıyordu.

Ukrayna'nın ticari cankurtaran halatı ve temel askeri varlığı olan Karadeniz limanı ve liman alanları, Ukrayna'nın azalan hava savunması ülke genelinde kritik altyapıyı savunmasız bıraktığından, son haftalarda yoğunlaşan Rus insansız hava aracı ve füze saldırılarının hedefi oldu.



Ukrayna Cumhurbaşkanı Volodymyr Zelensky (ortada sol) ve Yunanistan Başbakanı Kyriakos Mitsotakis (ortada sağda), 6 Mart'ta Ukrayna'nın Odesa kentinde yürüyüş yapıyorlar. Turlarını bitirirken, birkaç yüz metre ötedeki Rus hava saldırısının sesi liman kentinde yankılanıyordu.

(Ukrayna Cumhurbaşkanlığı Basın Ofisi, AP aracılığıyla)



Odesa'da, ölümcül hava saldırıları kampanyası, Ukrayna'nın en eklektik ve kozmopolit şehirlerinden birinin, halkının morali ve yaşama sevinciyle eşit ölçülerde bilinen birinin yaklaşık bir milyon sakinine keskin bir şekilde yeni bir tehlike getirdi. Ve dünyaca ünlü bir kültürel hazineye yönelik artan bir tehdit oluşturuyor: Odesa'nın UNESCO tarafından belirlenen tarihi merkezini oluşturan ve limana bitişik olan mücevher kutusu gibi sokaklardan oluşan ızgara.

Odesa ve çevresine düzenlenen bir dizi saldırının ardından şehrin simgesel yapılarını koruyanlar en kötüsüne hazırlanıyor. Şehir merkezindeki birçok süslü cephede, kıvrımlı alınlıklarla kaplı tam boy pencereler tahtalarla kapatılmıştır. İçeride, periyodik elektrik kesintileri izin verdiği ölçüde, işçiler parçalanmış duvarları süpürüyor ve harap olmuş büyük merdivenleri titizlikle onarıyor.





Şehrin atlı itfaiye arabalarıyla dolu günlerinden kalma bir karargahta çalışan bir yangınla mücadele ekibine başkanlık eden Oleksei Duryagin, “Bu güzel eski binaları korumak çok ama çok zor bir iş” dedi. “Limanı vurmaya çalıştıklarında, ki vurmaya çalışıyorlar, buradaki her şey tehlikede.”

Odesa'nın arnavut kaldırımlı, ağaçlarla kaplı merkezi caddelerinde yer alan 19. yüzyıldan kalma binalar, kullanılan inşaat malzemeleri (ahşap, duvarların içindeki yanıcı izolasyon) nedeniyle özellikle yangına veya çökmeye karşı hassastır. İlk müdahale ekipleri, Odesa'nın deniz kıyısındaki bir burnun üzerinde yer alan görkemli opera binası gibi yapılardaki yangınlarla nasıl mücadele edileceği konusunda özel bir eğitim alıyor.

Otuz yıldan fazla yangınla mücadele deneyimi olan 52 yaşındaki Duryagin, “Bodrumundan tavanına kadar bu binaları eski dostlarım gibi biliyorum” dedi. “Onların gizemlerini biliyorum.”

Doğrudan insansız hava aracı veya füze saldırıları yerine, havadan müdahale sonucu düşen enkaz, en ciddi yıkımlardan bazılarına neden oldu. Yeniden inşa edilmiş bir sarayın içinde yer alan şehrin Güzel Sanatlar Müzesi gibi bazı yerler, ilk saldırının ardından temizlenemeden yeniden vuruldu.



Odesa'daki Batı ve Doğu Sanatı Müzesi'nin pencereleri, Rus kuvvetleri liman kentini hedef almaya devam ederken tahtalarla kapatılıyor.

(Laura King / Los Angeles Times)



Savaşın başlarında müze, sanat hazinelerinin çoğunu gizledi. Bazı sergi alanları onarım nedeniyle kapalı ve bir zamanlar paha biçilmez sanat eserlerinin saklandığı büyük nişler tamamen boş. Ancak müze, hava uyarıları duyulduğunda periyodik olarak yer altı sığınağına götürülmek zorunda kalan, kültüre aç ziyaretçilere açık olmaya devam ediyor.

Sergilerin çoğu artık kasvetli bir dövüş temasına sahip; Rusya'nın işgalinin ilk gününde gönüllü olan ve en son öldürülen 48 yaşındaki Ukraynalı ordu kaptanı Borys Eisenberg'in çarpıcı botanik suluboya koleksiyonu da dahil olmak üzere, sanatçı ve peyzaj mimarı. yıl ön saflarda yer aldı. Kağıt üzerine yaptığı narin, menekşe damarlı çalışmaları, mühimmat kutularının ahşap kapaklarına monte ediliyor.

Müzede yardımcı olan emekli mühendis 66 yaşındaki Irina Kulabina, “Siperlerden bakarken bile güzelliği bulduğunu görebilirsiniz” dedi. “Bu gerçekten önemli. Ölümden çok hayata inanmalıyız.”

Şehrin en büyük Ortodoks Hıristiyan kilisesi olan Odesa'nın Başkalaşım Katedrali'nde, Peder Alexei adındaki genç bir rahip, geçen Temmuz ayında bir füze saldırısı sırasında dış duvara açılan açık bir delikten mavi gökyüzüne baktı. Yeni saldırıların yeniden inşayı geride bırakıp bırakmayacağını yüksek sesle merak etti.



Odesa'daki Başkalaşım Katedrali'nin kararmış iç kısmı.

(Laura King / Los Angeles Times)



Doğudaki Luhansk ilindeki bir cephe kasabasından mülteci olarak Odesa'ya gelen 28 yaşındaki din adamı, “Başka ne olacağını bilmiyoruz” dedi.

Onarımlar yavaş yavaş ilerlerken, hizmetler bodrum katındaki mağara gibi ikincil bir alanda yapılıyor ve elektrik kesildiğinde yalnızca titreşen mumlar ve fenerlerle aydınlatılıyor. Temmuz grevinin ardından cemaatler simgesel yapıdaki kilisede bir araya gelerek patlamanın etrafa saçtığı eserlerin toplanmasına yardım etti.

Peder Alexei, “Herkes için gerçekten şok ediciydi” dedi. Zelensky o dönemde katedrali vurmanın “tüm Avrupa kültürümüzün temellerini” hedef almak anlamına geldiğini söylemişti.

Geçen ay şehir ve çevresi için özellikle ölümcül bir ay oldu.

2 Mart'ta bir insansız hava aracı saldırısı dokuz katlı bir binayı yerle bir etti ve bir düzine insanı öldürdü. Dört gün sonra Zelensky ve Yunan lideri kıl payı kaçıran saldırıda beş kişi daha hayatını kaybetti. 15 Mart'ta gerçekleşen füze ve insansız hava aracı saldırısında 21 kişi öldü; bunların arasında ilk müdahale ekiplerinin görünüşte kasıtlı olarak, kurtarıcılara müdahale etmelerine zaman tanımak için birkaç dakika arayla aynı bölgeye yapılan saldırılarla hedef alındığı korkunç bir “çift vuruşta” öldürülen bir sağlık görevlisi de vardı. varmak.



Odesa II Mechnikov Ulusal Üniversitesi'nin botanik bahçesindeki Rus füze saldırısında hasar gören bir seranın çatısı.

(Getty Images aracılığıyla Gelecekteki Yayıncılık)



Daha yakın bir tarihte, 10 Nisan'da Odesa'nın uzak bir semtinde düzenlenen saldırıda aralarında 10 yaşında bir kız çocuğunun da bulunduğu altı kişi öldürüldü. Saldırı, Odesa'nın 2. Dünya Savaşı sırasında Nazi güçlerinden kurtarılmasının 80. yıldönümünde gerçekleşti.

Odesa limanı ve yakındaki deniz kıyısındaki diğer iki liman, Ukrayna'nın Boğaziçi'ne kadar kıyıyı kapsayan 350 mil uzunluğunda bir Karadeniz tahıl koridoru açmayı başarmasından bu yana, son sekiz aydır Rusya'nın gazabının özel hedefi oldu.

Savaşın başlangıcında, Ukrayna'nın ihracatı düşerken dünya tahıl fiyatları da sıçradı ve bu da dünyanın en yoksul ülkelerinin bazılarında sıkıntıya neden oldu. Ancak liman yetkilileri, Ağustos 2023'ten bu yana neredeyse 40 milyon ton kargonun sevk edildiğini söyledi.

Devlete ait Ukrayna Deniz Limanları Otoritesi başkan yardımcısı Dmytro Barinov, “Bazen bütün geceyi bir barınakta geçiririz, sonra bir kahve alıp doğrudan işe gideriz; bu bizim gerçekliğimizdir” dedi. “Sadece Ukrayna ekonomisine, çiftçilerimize değil, tahıl ihracatımıza güvenen tüm dünyaya karşı sorumluluk hissediyoruz.”

Saldırılar devam ettikçe ve genel savaş görünümü daha da kötüleştikçe, şehir göreceli bir güvenlik duygusu ile akut tehlike farkındalığı arasında gidip geliyor.

Merkezi kafeler dolu ve insanlar gezinti yolundaki dondurma tezgahlarında oyalanıyor. Ancak mürettebat, doğuya yarım saatten daha kısa bir mesafedeki düz yeşil alanlara, “ejderhanın dişleri” olarak bilinen piramit şeklindeki güçlendirilmiş beton tanksavar engellerini dağıtıyor.


1


2


1. Odesa'nın en ünlü simgesi olan Potemkin Merdivenleri yakınındaki gezinti yolunda bir dondurma standı. 2. Odesa'nın merkezindeki ana bulvarın köşesinde kullanılmayan “tank tuzakları”. (Laura King / Los Angeles Times)




Odessa'nın en ünlü dönüm noktası olan Potemkin Merdivenleri – 1925 yapımı “Potemkin Savaş Gemisi” filmindeki yürek parçalayıcı bebek arabası sahnesiyle tanınır – tepesinde bir rulo dikenli tel bulunur. Ancak birkaç blok ötedeki askeri kontrol noktası kaldırıldı ve yayalar, sahile giden 192 basamağı görebilecek kadar yaklaşabiliyor.

Şehrin görkeminin kaynağı artık tehlikenin başlıca nedenidir. Odesa'nın serbest liman statüsü, 1800'lerdeki olağanüstü mimari gelişimini finanse etti ve canlı, çok ırklı bir toplumun oluşmasına yardımcı oldu.

Rus savaş gemileri Ukrayna'nın Karadeniz kıyısından geri püskürtüldü – donanma sözcüsü Dytro Pletenchuk “büyük savaş başladığında onları saraylarımızdan görebiliyorduk” dedi – ancak doğu-güneydoğuda Rus işgali altındaki Kırım'dan yalnızca 150 deniz mili uzakta bulunuyor Birçok saldırının başlatıldığı yarımada.

Bu menzilde, füzeler havaya uçtuktan sonra Odesa'daki insanların sığınacakları çok az zaman var.

Rusya'nın 2014'te Kırım'ı ele geçirmesi ve Ukrayna'nın doğusunda ayrılıkçı bir çatışmayı kışkırtması, mevcut işgalin habercisiydi. Buradaki pek çok kişi, bir gün yarımadanın yeniden ele geçirileceğine dair ateşli umutlar besliyor ve Çarşamba günü büyük bir Rus hava sahasına yapılan zarar verici saldırı da dahil olmak üzere, Ukrayna'nın oradaki Rus kuvvetlerine yönelik saldırıları cesaretlendiriyor.

Nisan ayı gösterileri arasında “Giselle” balesi ve Verdi'nin “Nabucco” operası yer alan Ulusal Akademik Opera ve Bale Tiyatrosu'nda gösteri, çatışmanın başlangıcından bu yana neredeyse sürekli olduğu gibi devam ediyor. Neo-Barok opera binası artık kum torbalarıyla dolu değil ama savaş hâlâ varlığını hissettiriyor.



Odesa'nın eskiden kum torbalarıyla korunan opera binası. Gösteriler ve provalar genellikle havadan yapılan uyarılarla kesintiye uğruyor.

(Laura King / Los Angeles Times)



Sahne yönetmeni 50 yaşındaki Oksana Ternenko, “Gece bombalamalarından sonra en zor günler geliyor: Aktörler, şarkıcılar ve dansçılar sadece fiziksel olarak yorgunlar ve performanslarında duygusal spektrumu sunmak zor” dedi.

“Bazen absürtlüğün tiyatrosu gibi” dedi. “Provaya başlıyoruz ve bir şarkıcı telefonda fotoğrafları gösteriyor: 'Bakın, işte evimin bir parçası arabamın üzerine düştü.' ”

Her şeye rağmen Odesa, önlenemez sıra dışı bir mizah anlayışını sürdürüyor.



Bir adam, 1973'ten bu yana Odesa'da 1 Nisan Şaka Günü'nde düzenlenen Mizah Festivali'nde dans ediyor.

(Nina Liashonok / Getty Images)



Tekrar tekrar vurulan uzak bir bölgede yaşayan 14 yaşındaki Alina Kulik, “Annem ve ben, Büyükannemin sağır olmasından çok mutluyuz, dolayısıyla patlamalar onu korkutmuyor” dedi.

15 yaşındaki arkadaşı Anastasia Jelonkina, iki kız limana bakan bankta otururken “Şu anda biraz tehlikeli bir yerdeyiz” dedi. “Biz biliyoruz ki. Ama işte buradayız!”

Savaştan önce turistlerin, yerli halkın ise çok sevdiği Odesa'nın plajları, bahar sıcaklıklarının artmasıyla birlikte yeniden doldu. Son iki yılın büyük bölümünde, Dinyeper Nehri üzerindeki devasa bir barajın tahrip edilmesinden kaynaklanan mayın ve enkaz tehlikesi, kıyı şeridinin büyük ölçüde kapalı kalmasına neden oldu.



Güneşlenenler Odesa şehir plajına akın ediyor. Mayın temizleme çalışmaları deniz kıyısının yeniden açılmasına olanak sağladı.

(Laura King / Los Angeles Times)



Ancak yoğun mayın temizleme çabaları, Odesa açıklarındaki denizi yeniden yüzmek için nispeten güvenli hale getirdi ve beşinci nesil Odesalı olan 62 yaşındaki dağınık saçlı Irina Khosovana hiçbir şey söylemedi – periyodik hava alarmları bile – onu uzak tutabilirdi.

Mavi genişliği işaret ederek, “Deniz bizim rahatlığımızdır” dedi. “Buraya gelmek hayat kadar önemli.”

Savaşın başlangıcında büyük oranda Rusça konuşulan bir şehir olan Odesa, şu anda kıyılarını döven düşmanla hâlâ derin kültürel köklere sahip. Şair Puşkin, adını taşıyan büyük bulvar ve belediye meclisi binasının önünde gururla yer alan büyük bir heykelle hâlâ saygıyla anılıyor.

Ancak opera binasının yakınındaki bir diğer göze çarpan heykel, sömürgeci baskının sembolü olarak görülüyordu: Büyük Catherine olarak bilinen Rus imparatoriçesinin heykeli. Savaşın ilk yılında indirilen benzerliği, şimdi hasarlı sanat müzesinin dışındaki siyah bir sundurmada kutulanmış durumda.

Bir zamanlar heykelin durduğu boş kaidenin üzerinde mavi-sarı bir Ukrayna bayrağı dalgalanıyor.