Vietnam'da Chicano kültürü için beklenmedik bir karakol

AMate

Global Mod
Global Mod
Ho Chi Minh Şehri – Nguyen Phuoc Loc sekiz yıl önce Chicano Kültüründe ilk kez başladığında, bunun nedeni, gevşek kıyafetlerin büyük başını dengeleme şeklini sevdiği içindi.

Bugün, kendisini tekrar tekrar Chicano olarak görüyor. 30 yaşındaki Vietnamlı berber hiç Amerika Birleşik Devletleri'ne gitmedi. Yine de hayatını doldurdu ve Meksika Amerikan kimliği ve kültürüne övgülerle çalıştı.

Yönettiği berberlerin arkasında Virgen de Guadalupe, bir kaktüs tesisi ve Meksika bayrağının bir duvar resmi. Spor ayakkabılar, iki motosikletin üzerinde sarkan dikenli telden dantelleri ile asılır.



Vietnam berber Nguyen Phuoc Loc'un kafası dövmelerle kaplıdır. Sol taraf, İspanyolca aile kelimesi ile mürekkeplenmiştir – Familia.



Tıraşlı kafası bile Chicano kültüründe popüler olan gotik siyah harflerle kaplıdır: Aile, sadakat, tacındaki mürekkep – çok 6 numaralı – küçük ama giderek görünür bir topluluğun altıncı üyesi olarak statüsünü ifade eder: yerel bir berber ve dövme sanatçısı grubu.

“Başlangıçta, sadece yaşlı adamları, stillerini ve her şeyi kopyalıyordum,” dedi Loc, “Ama zamanla, kim olduğuma gerçekten uygun olduğunu hissetmeye başladım. Bana sızmış gibi yavaş yavaş oldu.”

Moda bir yana, kültür Loc'a bir aidiyet duygusu ve zanaatında daha çok çalışmak için motivasyon verdi. Çevrimiçi hareket hakkında okumak için sınırlı İngilizce ve çeviri uygulamalarını kullanırken “American Me” ve “Blood In Blood Out” gibi Chicano Kültürü'ne batmış filmler izlemeye başladı. Ayrıca Duolingo'da İspanyolca öğrenmeye başladı, ancak dilin alınmasının daha zor olduğunu söyledi.

“Birisi LA'dan geliyorsa, onlara Chicano kültürü hakkında yapabileceğim her şeyi soracağım” dedi. “Sanki bulunduğum kesin frekansa ayarlanmış gibi.”

Bir zamanlar Meksikalı Amerikalılar için aşağılayıcı bir isim, “Chicano” terimi, 1960'larda Amerikan Güneybatı'daki sivil haklar için mücadelelerden doğan siyasi bir kimlik olarak geri kazanıldı.

O zamandan beri, büyük boy sokak kıyafetleri, ayrıntılı dövmeler ve lowrider otomobiller gibi Chicano kimliğinin sembolleri ana akım kültüre nüfuz etti. Chicano görüntülerinden etkilenen altkültürler, Asya'nın Tayland, Filipinler ve en önemlisi Japonya gibi diğer bölgelerinde, 1990'ların başlarında yerel bir sevginin ortaya çıktığı diğer bölgelerinde ortaya çıktı.



Ulusal Meksika-Amerikan Tefekkür Karşıtı Komitesi'nin bir üyesi olan Armando Rendon, Washington, DC, Ağustos 1970'te bir haber konferansında Meksikalı Amerikalıların “daha yüksek bir oranda,“ daha yüksek bir oranda, “daha yüksek bir oranda ölüyorlar” gibi bir şikayette bulunuyor.

(Bettmann Arşivi)



Muhafazakar Asya kültürleri içinde, Japonya'da Lowrider kültürünün yayılmasını inceleyen UC Merced'de profesör olan Ignacio Lopez Calvo, chicano kültürünün maceracı kıyafetleri ve aksesuarları cazibenin büyük bir parçası.

“Bu geleneksel toplumsal normlara meydan okumanın bir yolu” dedi. “Chicano kültürünü, bu isyan, dayanıklılık, bağımsızlık görüyorlar ve kendilerini ifade etmenin, bir kimlik bulmanın ve topluluk yaratmanın bir yolu.”

Vietnam Savaşı'nın gazileri tarafından yazılan Chicano edebiyatını inceleyen İspanyol yazar Berta Delgado Melgosa, Chicano askerlerinin Vietnam kültürünün belirli bölgelerinde tanımlandığını söylerken, Chicano aktivistleri taslağın ırksal eşitsizliğini evde protesto etti.

“Meksikalı Amerikalı askerler Vietnam'a geldiklerinde, onlara benzeyen insanları gördüler: yüz özellikleri, kıyafetleri, hatta şapkaları. Fakirdiler, tarlalarda çalıştılar ve aynı zamanda büyük bir topluluk duygusu vardı ve daha da önemlisi de ABD emperyalizmine karşı hayatları için savaşıyorlardı” dedi.



Çay ile giden Nguyen Phuoc Thien, Ho Chi Minh City'de çalıştığı Chicano temalı berberlerde bir motosiklete poz veriyor.

(Chris Trinh / The Times For)



Vietnam'ın kendi Chicano “Hareketi” 10 yıl önce, Nguyen Huynh Liem'in Ho Chi Minh Şehrindeki Chicano kültürüne adanmış bir berber açtığı zaman başladı. Şimdi, 38 yaşındaki üç Chicano tarzı dükkan da dahil olmak üzere ülke çapında yaklaşık 20 berber koşuyor ve Loc gibi berberleri eğitiyor.

37 yaşındaki kullanılmış bir otomobil satıcısı olan Tran Quoc Viet, 2015'te açılan ilkinden kısa bir süre sonra Liem'in berber dükkanının düzenli bir müşterisi oldu. O zamanlar alışılmadık estetikten ilgiyi çekti. Asla bol kıyafet veya dövmeler tarzını benimsemese de, berberlerin onu nasıl çektiğinden etkilendi.

“O zamanlar asi olarak adlandırılabilir” dedi. “Bu konuda cesur ve sinirli bir şey vardı, bu beni meraklandırdı.”



Ho Chi Minh Şehrindeki Viet Monster Hood Salonunda bir çırak, bir müşteriye dövme yaptırıyor.



Vietnamlıların birçoğu Chicano kültürünü çeken ilk hayranlıklarını, Liem'in imza dükkanlarında sergilediği parlak renklere ve cesur kontrastlara atfetiyor.

Berberlerin alışılmadık yetenekleri onlara eşsiz bir cazibe veriyor ve son birkaç yıl içinde sosyal medya, topluluğun profilini artırmasına ve Vietnam'ın ötesinde daha geniş bir kitle kazanmasına yardımcı oldu. Liem, Vietnam'da Chicanos hakkında yayınladığı Tiktok'ta 680.000'den fazla takipçiye sahip. Loc 1.2 milyon Tiktok takipçisine sahiptir; En popüler videolarının her biri yaklaşık 30 milyon görüntüleme var.

Bununla birlikte, bu dikkat, özellikle dövmeleri çeteler ve şiddet ile ilişkilendirmeye meyilli olan eski Vietnamlı nesiller arasında olumlu değildi.

Liem'in dükkanlarından bir tanesinde çalışan 35 yaşındaki dövme sanatçısı Nguyen Van Thao, “Vietnam'da, insanlar özellikle başka bir kültürden yeni veya tanıdık olmayan bir şey gördüğünde, onu her zaman karşılamıyorlar” dedi. “İnsanlar genellikle sosyal medyada bize alay ediyor, hatta 'Vietnamlılarsın, neden sadece Vietnamlı olmıyorsun? Neden böyle olmak zorundasın?'

Thao, ikisi 10 yıl önce bir araya geldiğinde Liem ile Chicano tarzı dövmeleri keşfetmeye başladı. O zaman, referans çerçeveleri çoğunlukla çevrimiçi görüntülerden geldi. Chicano kültürüne daha derinlemesine girdiklerinde Thao, aileye vurgu, esneklik ve saygı gibi diğer birçok yönün onunla yankılandığını buldu.

Thao, “İnsanlar bana neden bu kültürü seçtiğimi soruyor, ama gerçek şu ki, seçmedim. Keşfettim ve daha çok beni seçmiş gibi hissettim” dedi. “İnsanlar buraya geliyor, takılıyorlar, mürekkepleniyorlar, yaptığımızı destekliyorlar. Hayatımı geri çevirmeme yardımcı oldular.”

Vietnam'daki dövmeler ve sokak kıyafetleri ile ilişkili damgalama, çekirdek topluluğun küçük tutulmasında rol oynamıştır. Chicano kültürü hakkında bilgi artmış olsa da, bakışlara dayanacak ve altta yatan değerler hakkında bilgi edinecek kadar kararlı olanlar, süren değerlerdir. Bu tür bir sosyal incelemenin, Chicano topluluğunu araştıran ve kalmamaya karar veren kadınlara aşırı baskı yaptığını tahmin etti.

“Aslında kültürü seven birçok insan var – gerçekten yapan birçok kişiyi tanıyorum – ama tereddüt ediyorlar” dedi. “Bakmaktan, yargılanmaktan, konuştuktan, saldırıya uğramaktan korkuyorlar. Eleştiriyi halledemezler, bu yüzden pes ediyorlar.”



Dövme sanatçısı Nguyen Van Thao, Viet Monster Hood'da bir portre için poz veriyor.



Topluluğun yaklaşık 10 özel üyesi ve aileleri genellikle Liem'in amiral gemisi salonu Viet Monster Hood'a girip çıkıyor.

Viet Chicanos, farklı bir yaşam tarzı peşinde olabilecek yanlış takipçileri de çekmek konusunda dikkatlidir. Şiddetli görünümlerine rağmen, Liem'in dükkanlarında çalışan berberlerin çoğu yumuşak konuşulan ve alçakgönüllüdür ve şiddet ve suç algılarını reddeder. Tahsis etmek yerine kültürel takdiri sürdürmek istediklerini söylüyorlar.

Thao, “Bu kültürü sadece uzaktan miras alıyoruz. Ve bunu yaparken güzel kısımları sürdürmeyi seçiyoruz” dedi. “Bu şekilde başarılı olabileceğimize inanıyoruz, böylece insanlar bu kültüre baktıklarında, bunu gerçek başarıya bağlı görüyorlar. Ve onu takip eden insanların iyi insanlar olduğunu ve gerçek bir chicano olarak kabul edilmek için gangster olmamız gerekmediğini görüyorlar.”



Vietnam'ın Chicano “Hareketi” 10 yıl önce Nguyen Huynh Liem'in Ho Chi Minh Şehrindeki Chicano kültürüne adanmış bir berber açtığı zaman başladı. Şimdi, 38 yaşındaki üç Chicano tarzı dükkan da dahil olmak üzere ülke çapında yaklaşık 20 berber koşuyor.



Dövme sanatçısı Michael Phan, 25 yaşındaki Almanya'nın Münih'inden iki yıl önce Thao için çalışmaya taşındığında, Chicano kültürü hakkındaki tek düşüncesi, çetelerle ilişkili olduğu yüzeysel bir düşünceydi. Ancak Viet Monster Hood'daki zamanı bunu değiştirdi. Şimdi, salondaki duvara çerçevelenen “Blood In Blood Out” dan alıntı yapmayı seviyor: “Chicano bir renk değil, ama bu şekilde ve yaşama şekliniz.”

“Bunu seviyorum, çünkü bu onu kucaklamak için Amerika'da olmanız gerekmediği anlamına geliyor” dedi.

Thao'dan öğrenmek, PHAN'ın sosyal medyasını ve işini büyütmesine yardımcı oldu, ancak müşterileri hala çoğunlukla yabancılar. Chicano ve Vietnam kültürünün aileyi önceliklendirmek gibi birçok benzerliği olduğunu öğrenirken, akrabaları da dahil olmak üzere Vietnamlıların gelmesi daha uzun sürebileceğine inanıyor.

Dövmeli kişilerin tehlikeli olduğu öğretilen 60 yaşındaki Nguyen Thi Bich için, Viet Monster Hood'a adım atma ilk başta korkutuyordu. Ancak, 7 yaşındaki torununu alay ederken berberlerin ne kadar neşeli olduğunu gördükten sonra rahatladı.

“İnsanların huysuz olduğu diğer berberlere gittiğimizde, küçük torunum korktu ve geri dönmek istemedi” dedi. “Şimdi dövmeli insanların etrafında bulundum, onları tanımaya başladım, her yerde her türlü insan olduğunu fark ettim.”

Chicano'nun ne anlama geldiğine hala aşina olmasa da, “Vietnam çetesi” diyen çıkartmaların her yerde, arka planda hip-hop blares ve hatta Bulldog, Simba, dövme dövmeler çizdiği çevreye düşkün.

“Bu dükkan, gençlerin rap'e gittiği yerlerden biri gibi geliyor” dedi. “Son zamanlarda televizyonda rap izliyorum ve bundan çok keyif alıyorum.”